Kalandra fel

Tour de Balaton

on
August 13, 2020

„Nekem a Balaton a Riviéra, napozni ott szeretek a homokon, nekem csak jó estét a buona sera, nem töröm más szavakon a kobakom.”

Ulmann Ottó és S. Nagy István slágerét mindannyian ismerjük, de legnagyobb tavunkról lássuk be, a legtöbb embernek tényleg csak a strand, a napozás, a lángos és a pihenés jut az eszébe. Pedig a Balatonnak van egy másik arca is, amit egy kerékpár nyergébe pattanva, aktív pihenés közben meg is ismerhetünk.

A Balaton, Közép-Európa legnagyobb tava. Ez a hatalmas vízfelület, minden egyes nap más és más arcát mutatja számunkra, hiszen hol tükörsima, hol viharos, hol a lenyugvó nap fényében az aranyhíd kápráztat el bennünket, hol pedig a hatalmas hullámok morajlása. Egy azonban minden pillanatában közös, az hogy mindig lenyűgöző és életre szóló élménnyel gazdagít bennünket.

Miután még tombol a nyár és bizonyára sokakban felötlött már a gondolat, hogy de jó is lenne egyszer körbetekerni a Balatont, itt a pillanat, lehet elővenni a garázsból a bicókat és egy alapos átvizsgálás, tisztítás, beállítás és olajozás után lehet is indulni.

Persze, ha nem napi szinten sportolunk, akkor ez egy igen komoly kihívás, amit több napra is szét lehet bontani, hiszen így a túra nem jelent nagyobb fizikai megterhelést, a tó pedig ezernyi remek programot és csodaszép látnivalót kínál.

Most azonban próbáljuk meg egy nap alatt megtenni ezt a kb. 210 kilométert! A kb. azt jelenti, hogy miután a tó déli oldalán legfőképpen utcákon, mellékutakon és nem pedig forgalomtól elzárt kerékpárutakon tudunk haladni, nem lehetetlen, hogy nem a kijelölt utcákon keresztül kanyarogva érjük el célunkat.

Az útvonal közepes nehézségű. A déli parton sík terepen halad, ezzel szemben az északi oldalon kisebb-nagyobb emelkedőkre kell számítanunk. Természetesen ez attól is függ, hogy melyik irányban indultunk el. A komolyabb emelkedők – Siófokról kiindulva – Balatonföldvárnál, később Szigliget, Badacsony és Örvényes között, majd Balatonfüreden, Csopakon, Balatonalmádi előtt és a leghosszabb emelkedő Balatonakarattyán található, majd Balatonvilágoson kell utoljára nagyobb szintet emelkednünk, mielőtt visszaérünk a kiindulópontunkra. Amennyiben Aliga felé indulunk el, akkor Balatonvilágosnál egy rövid, viszont annál meredekebb aszfaltút vár bennünket, mely egy vasúti átjárón keresztül vezet fel bennünket a Magaspartra és innen már a forgalomtól elzárt kerékpárúton kell még feltekernünk a székelykapunál található igazi ajándékot érő, fantasztikus panorámájú kilátóhoz. A kilátó pont 10 kilométerre található Siófoktól, így ha a végállomás ennek közelében található, akkor kihagyhatatlan, feledhetetlen és igazán romantikus élményt nyújt a naplementét erről a pontról végignézni.

A körút ezen kívül is a legváltozatosabb helyeken kanyarog, így állítsuk végre le az autót, fel a sisakkal és a napszemüveggel és rajt! Ez egy igazi kaland, amelyet családtagokkal, vagy barátokkal együtt teljesíteni, még nagyobb élményt okoz!

Mielőtt azonban nekiindulnánk egy ekkora távnak, fontos néhány dologra felkészülni, illetve ellenőrizni.

Kezdjük mindjárt a legfontosabbal, magával a kerékpárral:

A távot bármilyen kerékpárral teljesíthetjük és az országúti kerékpárokat sem kell otthon hagynunk, de carbon kerekeket kár lenne ezeken az utakon tönkretennünk. Azonban egy ballonosabb gumit mindenképpen javasolnék ezekre a bicókra. Mindenképpen olyan bringát válasszunk, amely biztosítja több sebességi fokokozat megválasztásának lehetőségét!

Vigyünk magunkkal kis pumpát, pótbelsőt, gumileszedőket és javító szettet, mert bár egy-egy helyen található szerviz, illetve a nyári szezon alatt úgynevezett MOL Bringapontokat is találhatunk, de az ott idejüket töltő alkalmazottak technikai tudása, tapasztalatom alapján a gumipumpálásnál komolyabb feladatok megoldására nem igazán elegendő és ha kies helyen ér bennünket a technikai malőr, akkor csak magunkra számíthatunk. Ne feledkezzünk el a szükséges, a KRESZ-ben előírt tartozékokról sem, és aki felkészültsége miatt lassabban halad, mindenképpen gondoskodjon a villogókon kívül olyan lámpákról is, melyek képesek mutatni a hazavezető utat is, amennyiben ránk esteledne. Természetesen ezekben is cseréljünk elemet még az indulás előtt!

Nézzük át a beállításokat, mert rengeteg embert látni túl magas, vagy éppen túl alacsony nyergen ülni, ami a térdnek igen komoly problémákat tud okozni, illetve a derekunkat is sokkal nagyobb terhelésnek tudjuk ezáltal kitenni.

Ruházat:

Az úgynevezett kerékpáros ruházat a legmegfelelőbb, hiszen egyrészről elvezetik a testről az izzadtságot, másrészről kényelmesek, nem dörzsölik ki a hajlatokban a bőrt, harmadrészt a hátsó zsebeibe pakolni is tudunk, illetve a benne található betét az üléskomfortunkon is sokat javít. Ne feledkezzünk el róla, hogy az ilyen nadrágokhoz nem kell alsóneműt felvenni! A kerékpáros esőkabát, vagy egy szélmellény mindig jó szolgálatot tud tenni, de a hűvösebbre forduló időjáráskor is segítségünkre lehet egy második réteg magunkra vételével. Ma már kapható a szélmellény, láthatósági mellény formájában is, így ezzel két legyet üthetünk egy csapással és a testi épségünk is nagyobb biztonságba van, nem beszélve a közlekedési szabályok betartásáról.

Védőfelszerelések:

A legfontosabb a megfelelő méretű, beállítású és jól szellőző sisak. Ne feledjük, csak egy fejünk van és igyekezzünk megóvni, még akkor is, ha esetleg túlságosan is „keményfejűek” lennénk és vagányabbnak érezzük magunkat a sisak használata nélkül!

A másik a 100%-os UV A-B szűrős sport napszemüveg. Miért a sport változat? Mert ezek már törhetetlen polikarbonát lencsékkel készülnek, melyek egy sajnálatos bukás során képesek megóvni szemünk világát. Ne nagyképűsködjük el a szemüveg viselését, mert egy velünk szemberepülő bogár is komoly szemkárosodást tud okozni, még lassú tempónál is. A harmadik pedig a kesztyű, mely a tenyér védelme mellett az izzadtság letörlésére is alkalmas, a rajta található frottír nedvszívó felületnek köszönhetően.

Ide tartozik még a magas faktorú napvédő krém használata, amely megóv bennünket a tűző nap által okozott fájdalmas leégésektől és annak utóhatásaként jelentkező fájdalmaktól. A tarkónk, arcunk, alkarunk, combunk és lábszárunk fokozott napsugárzás elleni védelmére figyeljünk oda!

Cipő:

Legjobb a kimondottan erre a célra kifejlesztett kerékpáros cipő, hiszen ennek előnye, hogy nem csak nyomni, hanem húzni is képesek vagyunk a pedált és ezzel egy sokkal gazdaságosabb energiafelhasználást tudunk alkalmazni. Ennek több fajtája is létezik, természetesen olyanok is, amelyekben a járás sem okoz gondot, hiszen a versenycipők nem a gyaloglásra lettek kifejlesztve. Ezekhez a cipőkhöz azonban speciális pedálokat szükséges használnunk. Ezekbe való be és kilépést érdemes még az első elindulás előtt megtanulni. A cipőn található „stoplik” beállítása is pontos, szakszerű beállítást igényel.

Iratok:

Személyi igazolványt, lakcímkártyát és TB igazolványt feltétlenül vigyünk magunkkal, de vagy tegyük őket egy vízhatlan tokba, vagy csak egy fénymásolatot vigyünk róluk és akkor nem kell félnünk, hogy elveszítjük őket.

Folyadékpótlás:

A hétköznapokban sem fordítunk elegendő figyelmet a kellő folyadékpótlásra, de egy ilyen fizikai megterhelésnél – pláne ha nyári melegben tesszük mindezt -, sokkal fokozottabban ügyeljünk erre! A napi 2-3 liter általánosságban fogyasztandó folyadéknál, sokkal többet kell magunkhoz vennünk. Természetesen a nagy melegben való verejtékezés következményeként szervezetünknek nem csak a vízháztartása borul fel, hanem az izzadtsággal együtt rengeteg ásványi anyagot is veszít szervezetünk. Ezeket feltétlenül pótolnunk kell, így az útra eleve szaküzletekben, vagy a nagyobb drogériákban, közértekben is kapható izotóniás sportitalokat vigyük magunkkal. Ezekből 20 percenként folyamatosan fogyasszunk! Bizonyára van, akinek jól esne egy hideg sör az egyik pihenőnél, de óva intek mindenkit az alkohol fogyasztásától, ugyanis amellett, hogy tilos így kerékpárra ülni, a melegben és a fokozott fizikai aktivitás miatt sokkal hamarabb „száll” az ember fejébe az ital.

Vizet inkább a települések üzleteiben vásároljunk, mert a kerékpárút mellett található úgynevezett „bringás büféknél” Ali Baba és a negyven rabló szedi áldozatait a gyanútlanul hozzájuk a szomjúságtól beájuló túrázók körében és nagyon könnyen fizethetünk egy fél literes palackkért több kartonnyi 1,5 literes palack árát is! Próbáljuk megtervezni túránkat és előre kitalálni, hol fogunk megpihenni, hogy ezeket a kellemetlen élményeket elkerülhessük. Egy kerékpárra általában két kulacs rögzíthető, de kaphatóak az ülés mögé helyezhető adapterek is és ne feledkezzünk el az ivózsákokról sem, amennyiben nem szeretnénk megállni.

Gyógyszertárakban kapható a Dr. Bőhm cég Magnézium-Kálium Sport pezsgőtablettája, mely kiváló az esetlegesen fellépő izomgörcsök megelőzésére, illetve amennyiben már jelentkeznek ezek a fájdalmak.

Energiapótlás:

Fizikai teljesítmény közben, legalább ennyire fontos a helyes táplálkozás is, különben hamar kimerülnek a szénhidrát raktáraink és kerékpáros szóval élve „utolér bennünket a kalapácsos ember”, azaz minden erőnk elhagy és kénytelenek leszünk hosszabb pihenőt tartani, míg az energiaszintünket vissza nem hozzuk a megfelelő szintre. Előző nap már bőséges, energiát biztosító vacsorával, majd a túra napján elegendő reggelivel kezdjük a napot! Utána azonban ne pattanjunk azonnal nyeregbe, hanem adjunk elegendő időt a szervezetünknek, hogy kicsit megnyugodjon.

Az útra vigyünk magunkkal banánt, müzli- és energiaszeleteket, energiazseléket, melyek képesek a teljesítmény által elvesztett energiát folyamatosan pótolni. 25 kilométerenként együnk ezekből, de a banánnál fontos tudni, hogy lassú a felszívódása, így ettől gyors energiapótlást ne várjunk. Az energiazselék viszont pont ezekre képesek és találunk olyat is a piacon, amelyben koffein és taurin, azaz olyan összetevők is megtalálhatóak, amelyek segítségével az utolsó szakaszon a koncentrációnkat és az energiánkat jobban tudjuk a cél érdekében mozgósítani. Ezekre, egy-két termék kivételével szükséges folyadékot is fogyasztani!

Az időpont kiválasztása:

Amennyiben a nyüzsgést szeretjük, vagy a szabadságunk is csak úgy engedi, válasszuk a hétvégét, de egy hétköznapon sokkal nyugodtabb körülmények között élvezhetjük az útvonal nyújtotta szépségeket és kevesebb „kihívással” is fogunk találkozni.

Az indulás legmegfelelőbb időpontja – akármennyire is szeretünk lustálkodni -, a kora reggeli órák. Ugyanis a hőmérséklet még alacsonyabb és jó pár kilométert tudunk már megtenni ezalatt és ezt, majd a nap folyamán, később fogjuk igazán értékelni. Természetesen, ha egy hűvösebb, de nem esős napot választunk, a legalkalmasabb pillanatot találtuk meg a tókerüléshez.

Balatoni Bringakör Bizonyítvány:

Amennyiben a Balaton megkerüléséről szép emléket is szeretnénk, vagy másnak is kézzelfogható módon szeretnénk bizonyítani, hogy körbekerékpároztuk a Balatont, ma már bizonyítványt is szerezhetünk teljesítményünkről.

Nem kell mást tenni, mint a lejjebb található linkre kattintva letölteni és kinyomtatni a Balatoni Bringakör Bizonyítványt, majd túra közben be kell szereznünk a megfelelő számú pecsétet! Ezt ma már több, mint negyven szolgáltatónál – kempingekben, büfékben, strandon, tájházban, borászatban -, kérhetjük. Tejesítésünk felkerül a Bizonyítvány honlapjára, melyhez fényképeket és kommenteket is mellékelhetünk.

http://www.balatontipp.hu/bicikliut/bizonyitvany/Balatoni_Bringakor_Bizonyitvany.pdf

A Balaton megkerülése sokak álma, igazi célja, melynek elérése eufórikus hangulattal jutalmaz bennünket visszaérkezésünk pillanatában és nyújtja azt a pótolhatatlan élményt, hogy lám képesek voltunk ezt a célunkat is megvalósítani. Mindemellett pedig örök élmény marad számunkra.

Jó kerékpározást és sikeres teljesítést kívánok!

Közlekedés: (keretes)

A Balaton körút hivatalos hosszúsága 201,9 km. Ebből csak 95,1 km az önálló kerékpárút, amelynek döntő része a Balaton északi partján található. De itt is jellemzően csak a lakott területen kívüli részeken haladhatunk kiépített bicikliúton (71-es út mellett párhuzamosan). Míg beérve egy-egy településre kisforgalmú közutakon folytathatjuk utunkat.

Az útvonal alapvetően a Balaton partvonalát követi, néhol közelebb, máskor pedig távolabb attól.

Általában táblákkal is jelzik a jobb tájékozódás érdekében és rajtuk az egyes települések között lévő távolságokat is feltüntetik. Ellenben a fontosabb irányváltásoknál nincsenek minden esetben elhelyezve útjelző táblák és emiatt figyelnünk kell, hogy az útvonal melyik utcában is folytatódik. Aggodalomra azonban nincs nagy ok, mert ha tartjuk az irányt, előbb-utóbb újra rá fogunk találni. Előfordulhat az is, hogy a kerékpárutat szegélyező fák, bokrok takarják ki a táblákat és a tavat kevésbé ismerő külföldi vendégek, így még könnyebben téveszthetik el az útvonalat. Segítsünk nekik!

A gépjárműveknek előírt sebességhatár a kerékpárúttal közös szakaszokon ugyan 30 km/h, de sajnos nem sokan tartják ezt be! De nem csak az autók okozhatnak fejfájást számunkra, hanem egyes szakaszokon a Balaton körüli kerékpárút minősége is. Sok helyen a fák gyökerei felpúpozzák azt, ami balesetet okozhat, és kárt tehet kerékpárunkban is! Teljesen jogosan éri emiatt elég sok kritika a körutat, hiszen nincs takarítva, a fahidak – melyek lécei nem keresztben, hanem előfordul, hogy hosszában kerültek lerakásra, ezzel az országúti kerékpárok vékonyabb gumijaival jobban kell figyelni – korrodált állapotai, az időközben forgalmi iránymódosítás ellenére is ugyanott vezető kerékpárút, a keresztbe fektetett, nagy résekkel rendelkező fém vízelvezetőrácsok, a fekvőrendőrök, a hazai utakon megszokott kátyúk és a kerékpárúton közlekedő robogók, autók, babakocsikat toló szülők és gyalogosok, mind fokozzák a sportkaland „izgalmait”. Sokszor előfordul, hogy az éppen strandra igyekvő, vagy sétáló nyaralókat és autósokat is kerülgetni kell a körútra vállalkozóknak.

A bicikliút hol a 71-es út egyik oldalán, hol a másikon halad, tehát többször át kell rajta kelni, ami főleg a nyári hónapok óriási forgalma közepette okoz nem kis nehézséget. Ezen kívül a vasúti átjárókon is fokozott óvatossággal közlekedjünk! Fontos figyelni arra, hogy a településeken sokszor a járdákon vezet a kerékpárút és miután ez pár méterrel beljebb található, mint a főút, a keresztirányú utcákból érkező, vagy a kertkapukon kitolató autósok előszeretettel nem adják meg az elsőbbséget, tehát csak óvatosan!

Ezek miatt és a zavartalan élmény érdekében a balatoni kerékpárúton történő haladás fokozott figyelmet igényel!

Látnivalók: (keretes)

Érdemes nem csak simán nekivágni a Balaton megkerülésének, hanem előre kitalálni honnan-hová is tartsunk és esetleg mit tekinthetünk meg ott pihenés közben.

Zánkánál például tehetünk egy kitérőt a csodaszép Káli-medencébe.

Érdemes megpihenni az örvényesi vízimalomnál, de beugorhatunk a Bajcsy-Zsilinszky Endre Emlékmúzeumba is Kővágóörs-Pálkövén.

Tihanyban megnézhetjük a Babamúzeumot, a Tihanyi-apátságot és az Echo-nál elfogyasztott fagylalt után a csodás panorámát sem érdemes kihagynunk az apátság mellől letekintve.

Tihany látképe

Balatonfüreden pedig fürdőzhetünk is egy jót az aquaparkban, vagy wakeboardozhatunk és vízisíelhetünk a kempingben található kábelsípályán.

TAGS
RELATED POSTS

LEAVE A COMMENT

Camino Steve
Budapest, Magyarország

Szia! Csutka Istvánnak hívnak, de a világ különböző túraösvényein a Camino Steve név ragadt rám. Thru hiker (hosszú távú túrázó), blogger és „mesélő“ vagyok. Fedezd fel velem a világot és inspiráló történetek, fotók, hasznos túra tippek és tesztek várnak rád! Megmutatom neked, miképpen tudsz harmóniában élni a természettel és miért fontos, hogy közben meghallgassuk mások történeteit is! #ilovehiking

Legújabb cikkeim